Välkommen till världen Sjelfbo Greta G.

Inatt klockan 2,16 så föddes Greta. Tösen gjorde det igen, prickade nästan exakt det beräknade fölningsdatumet med 2 timmar och 16 minuter "över tiden".
Greta är underbar på alla vis. Hon ser ut som ett fullblod, med sina långa eleganta ben, och är tvärtemot Marilyn, väldigt mjuk och  försiktig, men absolut inte rädd utan kommer nära. Hon gnäggar när hon ser mig, då jag återigen fick rycka in och hjälpa Tösen. Greta satt ordentligt och jag fick dra till jag var blå. Med de långa benen kunde hon inte resa sig utan en del övning först, och därför fick jag mata henne med flaska så hon fick i sig sin råmjölk som ger antikroppar som skydd då de föds helt utan immunförsvar och kraft till att öva.
Efter 3 dl så kom hon upp, och efter ytterligare 1 dl i flaska, så kunde hon dia korrekt.
 
 
 
Ganska snart stod det klart att Tösen inte släppte sin efterbörd. Detta innebär en stor fara för hennes liv, dels med infektioner men också att den inte släpper livmodern som kan följa med ut. För bara några dagar sedan hände detta ett sto utanför Mora, och både jag och veterinär hade det i färskt minne när vi talades vid.
Hon kom hit i blixtfart och vi hjälptes åt att knyta "fändrar" av handdukar och vattenfyllda påsar och hängde i den lilla stumpen som motvikt. Skräcken är om man måste gå in och öppna livmodern så nära inpå fölningen.
 
Hasse fick åka till kliniken i Rättvik och hämta hormon för att spruta henne med, som stimulerar livmodern att dra ihop sig. Vi har också fått ge antibiotika då en kvarbliven efterbörd kan ge förgiftning och orsaka fång, som är ytterst plågsamt för stoet. 

Jag fick spruta henne med prostaglinet och sedan lade hon och Greta sig för att sova, och 40 minuter senare kom den äntligen ut. 

Så nu ska vi bara glädjas åt lilla Greta, och pussa på vår älskade Tösen.
 
Marolina fölade i söndags, och fick ett helt perfekt föl, 10 poäng på exteriör och rytm i steget. Hon är kavat och kaxig och kommer bli något alldeles extra.
Greta är unik istället, en lätt och högbent sportmodell, som kommer lägga mycket mark under sig. 

 
 
 
Vilka ben!! 
Nu ska vi ta och sova, och till kvällen tror jag bestämt det blir ett efterlängtat glas vin! 

Kommentarer




Kommentera inlgget hr!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihg mig?

Trackback