Svensk sommar...

Är inte bara underbar. Sol, värme och semester i all ära, men som hästägare är det också flugor, bromsar, hästskärare och jordgetingar. 
 
Tösen fick en svullnad under strupen idag, och eftersom det vätskade sig, misstänkte jag först ormbett igen, då vätskan måste ha någonstans att komma ut. Men trots mina skakiga, trötta händer pga allt vakande om natten för att försvara mina älsklingar mot störda, perverterade och helt oempatiska personer, som hänsynslöst skär ston i underliven om nätterna, så fixade jag att raka rent henne under halsen, och visst fasiken satt där inte en ilsket rödbrun gadd, som berget. Men med ficklampa och pincett fick jag bort den lilla illbatingen. Troligen jordgeting då. 

Tösen har kliat upp ett litet område som vätskan kommer ur, och det är stenhårt och varmt. Hon har dock ingen feber och normal puls, så tillsyn varannan timme, så hoppas vi att det inte blir ett mer akut läge. 
Hon är nu rakad, tvättad och insmord och belönad för stort mod då matte skulle raka under strupen. 

 
 
Maran har varit piggare idag, och vi roade oss med vattenlek i hagen på eftermiddagen i samband med vattenpåfyllning. Man kan inte lämna vattenslangen i karet obevakad, och hon är så hjälpsam så. Hon tuggar på den, trasslar in benen i den, och slänger med den. Ännu roligare är det att leka med vattenstrålen och bli sprutad på benen, och försöka fånga vattnet och dricka.
Efter ett tag kom hon på att kallt vatten på ryggen är mumma mot bromsar och flugor så då kröp hon in under den för att få vatten på ryggen. Maya tittade förskräckt på. 
Lättroad häst.






Kommentarer




Kommentera inlgget hr!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihg mig?

Trackback