Vi fortsätter med stammarna...

Ikväll har vi sett bilder, på de mest betydelsefulla kallblodshästarna för vår tid.
Att få se Peggy Lill som betyder mycket för oss, förklarade en hel del. Inte så rastypisk och inte heller sammanhängande exteriör, skulle tro att något annat där är inavlat. Hon har väldigt gracilt underrede med minimalt med hovskägg. Både Peggy Lill och Kinge Pegg har de enormt långa och överrörliga ben som trampar långt under sig, precis som vår Tösen. Däremot är Kinge Pegg kortare i överlinjen än Tösen, vilket genast får mig att särskilja ut dragen i från Järvsöfaks, och hans söner i Tösen. Hon är precis som man brukar säga om barn, så lik pappa och så lik mamma, dvs man ser drag från bägge. Men Tösen är mer lik Kinge Pegg (morfar) än sin mamma Åkres Vylill.
 
Och tänk att få se en bild på Solbergsstjerna. Det glädjer mig att ett så oerhört värdefullt sto, också besitter en 10:a på exteriören. (Min bedömning.) Fantastisk överlinje om som var lätt att se på den suddiga svartvita bilden, långa fina bakben, långa skenor fram, (vilket inte enligt bedömningen är rastypsikt, men jag tycker är att föredra) och ett kors och länd som man skulle vilja klippa ut och sätta på de allra flesta hästar. Bogen var kvadratisk och fin, och jag är inte ett dugg förvånad var Tekno Odin fått sin fulländade teknik ifrån. Hans styrka sitter i hur han rör sig, vilket jag 100% härrör till bogen.
 
Har också hittat en bild på en häst som heter Runsy, mycket vacker vet dock inget ännu om den.
 
Solo var ju intressant att se framför vagn, och förstås både Omara och Schuvara som båda är tveksamma 100% kallblod, vilket man lätt förstår, om man jämför med tex Solbergsstjerna.
 
Ska bli spännande att fortsätta. Imorgon åker vi dock och besöker Sleipners unghästvisning för 2-åringar på Romme. In real life..........
 
/Mia

Kommentarer




Kommentera inlgget hr!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihg mig?

Trackback