Trudi!

Igår var vi på Romme i sensommarvärmen, och tittade på "vår" häst Truaxteer Elektra.
Trudi köpte vi ju som 7 månders föl, men eftersom hon kom hit och inte var tillräckligt avvand från sin mamma orsakade det så  stora problem, då hon skulle dia på alla stona, att de vägrade släppa in henne i flocken, och hon fick panik, och sprängde alla staket.
 
Vi sålde henne därför vidare till en annan familj, som satsat mycket på henne. Där fick hon en första kompis i valacken Gabriel, som stilla undrade vad hon letade efter, där under magen.
 
Det var ju något väldigt speciellt med Trudi. Något i hennes uppsyn och blick, som jag föll för. Det fick senare sin förklaring, då jag började studera hennes stamtavla. Numera talar man ju om nytt blod, och gamla stamtavlor med äldre blod är inte att eftersträva i aveln. Men jag kan ändå inte låta bli att imponeras då jag går igenom Trudis stamtavla, och förstår vad det var jag kände igen.
 
Trudis farfar är ju självaste Fast Photo. Mig veterligen har han inte lämnat några godkända avelsvärderade hingstar i aveln ännu. (Men jag kan ha fel.) Däremot så är ju Trudi far helt ostartad och oprövad, men eftersom du som uppfödare får betäcka egna ston och registrera dem, så kom Trudi till världen, och har därför som enda starthäst just nu, Fast Photo som farfar.
 
Men...... Det riktigt intressanta är ändå på moderns sida. Trudis morfars (Micko Tilly) mormor är den legendariska Frances Bulwark!!
 
Frances Bulwark (lånade bilder)
 
Det karäkteristiska huvudet har både Frances och Trudi efter hingsten Bulwark!
 

Hingsten Bulwark, som Trudi liknar väldigt mycket exteriört.
 
Det var det jag kände igen när jag såg Trudi första gången... Från bilderna på Frances Bulwark som hänger i rulltrappan på Solvalla.
Frances vann dubbla heat av Elitloppet 1953, och i samma lopp startade även hingsten Iran Scott!
Som råkar vara Trudis morfars farfar!! Snacka om dåtidens Golden Cross... Stall Tilly visste verkligen vad de gjorde.
 
Se gärna den underbara filmen från 1953 ........
 
 

Kommentarer




Kommentera inlgget hr!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihg mig?

Trackback