Alltid lika kallt på Romme...

Jag kan inte minnas att jag någongång varit på Romme och det vart så där svenskt "lagom". Antingen regnar, snöar det samt blåser, eller så är det kanonhett.
 
Vi tittade på unghästpremieringen för 2-åringar, och såg först körprovet på banan, sen alla ston. Vi hann se några hingstar också, men sedan frös vi så mycket av vi bestämde oss för att åka hem. Resultatet hittar vi säkert publicerat, så det blir lite längre spänning.
 
Generellt kan väl sägas att det känns oerhört ojämnt i bedömningarna mellan domarna. På Gävle där både 1 och 2 åringar bedömdes, tyckte jag att det delades ut lite väl generösa poäng. Här på Romme tyckte jag tvärtom, något snålt. Nu vet jag inte vad de två i bästa respektive grupp fick, men vi föll för ett ohyggligt vackert och feminint sto, med oerhört fin trav framför vagn. M.J:s Saga, med en kanonstam. Tyvärr GLÖMDE jag ta ett kort, då vi pladdrade så mycket. Hon hade en rejäl mankhöjd, trots Moe Odin som far, men med Järvsöfaks som morfar och Atom Vinter som  mormors far!
 
Hon blev tilldelad 77 poäng och klass 1, något som jag tycker rimmar illa gentemot bedömningen i Gävle, där två ston tilldelades över 80 poäng och diplom. Vad vinnaren i klassen fick, vet jag ju ännu inte.
 
 
Belsebub e: Aldermarin u:Havra Tösen eu: Pilmin (tydligen är bilden för stor för jag kan se hela hästens snygga sida, men inte ni)
 
Däremot såg vi en mycket trevlig hingst efter Aldermarin! Med härlig hingstkaraktär och trevlig uppsyn. Riktigt trevlig exteriör och bra bog och kors. Jag tycker den här har mer hingstprägel i tidiga år än vad både snyggingarna Grei Sol och Gärdsjö Viking hade! De är istället mer eleganta.
 
Dock kunde ju Belsebub begåvats med lite snyggare färg kanske?
 
Andra läckra hingstar var Brovind, som uppvisade ett riktigt bra psyke, bra trav och riktigt elegant. Ni vet ju hur besvärligt det kan bli med en massa hormonstinna ynglingar på samma plats, med ett gäng ston i närheten. Mycket skrik och pip, och en del var riktigt tuffa för dagen, men det bekom inte denna herren alls.
Brovind e: Järvsö Viking u: Vinriga eu: Rigel Jo (hm missade sidovinkeln rejält för det var egentligen Kevin jag skulle fota som stod snett framför, men han försvann iväg med sin visare i rask takt över planen)
 
 
Några som fick mycket att hålla i, och som jag jagade efter för att få en bild ( men icke han hade alldeles för mycket energi för att stå still en sekund) var den riktigt ståtlige Slotts Kevin. För dagen var han lite väl peppad och hade funderingar över de vita staketen? Hur som var han svår i körningen till en början och skyggade för dessa på banan, likaså i collecting ring före den individuella visningen. Men jösses vilket steg han har, och vilken fart när han väl tog tag i grejorna!!   Oerhört maskulin.... Det blir något riktigt spännande att se fram emot när han mognat lite. Som sagt, det var en del hingstar som förde ett herrans liv, och det gick ut lite över de andra. Sånt får man räkna med.
 
 
Och nu kliar det i fingrarna minsann. Jag har hittat ett sto som tidigare stått hos ett stuteri som nu är tillsalu hos sin nuvarande ägare. Hennes avelsindex är som en dröm, och stolinjen så oerhört spännande!!
Om vi nu skulle utöka med ytterligare ett avelssto som sällskap så skulle jag nog vilja ha denna. Kanske tomten kan komma med den?
 
Har kikat på två spännade hingstval åt henne: Stjerne Faks eller Åsajerven. Vilka stostammar dessa kommer ifrån! Man kan sitta och titta på mödrarna, deras döttrar, dotterdöttrar i oändlighet och vad de lämnat.
Vi kan ju inte använda något från den sidan på Tösen, då hon blir för nära besläktad. Utan där får vi gå på outcross, eller Elding-blod.
 
När jag ändå kan önska tar jag nog ett Atom Vinter sto också.
 
Förhoppningsvis kan vi visa Marilyn nästa år, och hoppas att hon växer till sig lite. Hon är ju en sportigare modell, men skulle behöva en lite mer brett ansatt hals. och mer djup i bålen för att kunna hävda sig på en visning.
 
Putte hittade iallafall två snygga pudelbrudar och tjöt och pep han också, som de andra hingstarna. Så var hans dag räddad.

Kommentarer




Kommentera inlgget hr!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihg mig?

Trackback