Nu är det ooolidligt spännande......

Enligt Tösens "brunstkalender" skulle hon börja visa tecken på brunstvecka igår. Och... jag det gjorde hon. Fast... på ett annorlunda vis än hon brukar. Så det kan ju betyda olika saker. Att hon faktiskt ska till och brunsta pga att hon inte blivit dräktig... Och att det tar lite längre tid då hennes förra brunst var väldigt lång, blev ju inseminerad på dag 11 sista gången, och släppte ägget på dag 12.

Eller att hon faktiskt är dräktig, och att brunsten inte kommer men att hon får en hormoniell påverkan, som gör henne lite känslig. Jag har suttit med näsan i min "bibel" Att bli med föl, (Tack underbara MM Magnusson-Falk och M Peterson-Brodda samt S.Holmstedt för den, ett måste för oss hobbyuppfödare) och läst och läst. Och vad jag förstår så pågår ett process ända till dag 40 med olika ämnen som produceras i kroppen.

Men hur var det nu då? Jo... Tösen brukar ju visa på första dagen att hon "lätt" lyfter på svansen, och är röd-rosa i färgen i slidan, medan hon blinkar med läpparna som brukar vara lite lös och slappa, och lite slemmig. (Trevligt ämne för er som inte är så hästtokiga som oss andra, och tycker detta är HÖGST normala samtalsämnen......)

När hon inte är brunstig brukar hon vara ljus-rosa till färgen. Och nu har hon varit LAXFÄRGAD mot det orange hållet istället. Kan det bero på påverkan av seminförsöken eller betyder det något annat? Och jo, hon lyfte villigt och lätt på svansen igår kväll, och var något slapp och öppen men inte lika mkt som hon brukar, och blinkade lätt, men hon "kissar" inte ännu som borde vara steget idag......

Nu är vi så nervösa........



Det är ju också så att hingsten Lundfrigg har rest hem till Värmland igen, där han har flera ston som väntar på naturlig betäckning, som verkar vara det säkraste sättet att få dräktigt med hans spermier i år, då de inte riktigt trivs med att simma i spädningsvätskan.
Så vill vi betäcka om igen, måste det bli naturligt. Men eftersom vi inte heller har någon aning om Tösens produktivitet och om hon kan ta sig, så vill vi i år hålla oss till Agnetas seminstation och hennes vetrinärer som nu påbörjat jobbet, och som Tösen accepterat och kunnat stressa av hos. Eventuellt kommer hon behöva undersökas grundligare och ta prover, och det är inget vår vetrinär hemma gör. Så är hon inte dräktig, blir det nog ett försök till med semin med någon hingst som det bevisat fungerat med i år, och så får vi ta vackra Lundfrigg nästa gång, då vi vet mer om vårt eget sto, och hur hon fungerar. Och ska tilläggas att underbarare ägare och "hingsthållare" är nog svårt att hitta, så det ska bli kul, något vi ser fram emot.

Jag är ju så otroligt förtjust i bilderna på hans avkommor. Särskilt Slotts Lomen tycker jag utmärker sig med sin långa vackra hals och helt underbart starka rygg och bakdel. Vilken överlinje!!! Vet dock inte så mycket om morfar Åsrapp, men tror jag sett en ganska stor avkomma efter honom som också var vacker.

En annan fölunge som utmärker sig är Slotts Kevin, efter Ulfrigg. Ulfrigg är ju pappa till just Lundfrigg. Herregud vilken underbar uppsyn, och vilket härligt självförtroende. Det bara lyser om den lille. Och lika förbannat snygg..... 
Om jag skulle köpa kallblod just nu, skulle jag satsat på dem. Blir kul att se dem i framtiden.

 (Moe odin får ursäkta som den avelsmatador han är, men hans fölisar är inte lika vackra i ung ålder...)
Men vafaan, ställer man mig bredvid Julia Roberts, så är det ju samma sak. Man kan vara bra även om man inte har samma vackra längd och hals, utan själv är liten och knubbig... Och mina avkommor är det då inga fel på.
Nej, summa kardemumma, alla behövs nog, för att få in bredd i aveln.

Jullan..         

undertecknad som gömmer sig för fotografen...          



Vore jag miljonär och slapp "arbeta för lön" skulle jag klart köpa på mig alla dessa snyggingar och satsa större på travet. Det är så spännande med utveckling och avel och travet så klart. Men nu får vi till en början hoppas på att Tösen är dräktig och att Maya kommer igång framför vagn snart. Vi har nog att göra ändå, även om drömmarna finns. Och vem skulle köra Pocketbilen, om jag inte behöver arbeta längre? Katastrof..... måste ju ha världens i särklass viktigaste arbete att utföra så här i sommartider:)

Ha det så länge...... Nu väntar kronprinsessebröllop på tv, och V75 till kvällen... Jag måste ju upprätthålla intresset i släkten kring monarkin, efter min mormor som hade älskat detta monarkiska men säkert ack så vackra spektakel. Men det är ju inte heller varje dag en "alldeles vanlig, hygglig kille från Ockelbo" blir prins. När jag ser hans uppväxt i bilder på tv, tänker jag på min egen uppväxt på Ekerö. Det härliga 70 och 80-talet. Som en deja vú.

/Mia.




Kommentarer




Kommentera inlgget hr!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihg mig?

Trackback