Kan någon hämta en stege?

jag ska lägga på täcket på min häst!!! Herregud vad händer med Elite "hightower" Elektra?! Vår vetrinär var här för några veckor sedan och hon sa att det är normalt att hästarna växer till 24 månaders ålder. Hon fyller tre i år..

Sandra har tagit några kort på den gigantiska hästen med sin nya kamera... Svårt bara att få med hela hästen på en liten yta.


Det känns ju lite småjobbigt att Elite är så jättestor, nu när vi inte är riktigt kontanta med varandra. Efter ett kvartssamtal jag hade med en av min dotters lärare, som sa " man kan ju inte älska alla" så tänkte jag raskt, jo det kan man visst! Men man kan inte tvinga någon. Och eftersom jag bestämt mig för att Elite måste respektera även mig och inte bara husse, så inledde jag något mycket korkat. Läste i en av mina älskade hästtidningar om ett fantastiskt sätt att på ett snällt sätt sätta sig i respekt hos hästen. Kyss mig någonstans... Det gick ut på att man i en viss ordning skulle klappa och smeka hästen på huvudet, på halsen och avsluta med att "nypa" den lite försiktigt i ena frambenet. För så gör hästarna med varandra. Det ska betyda " jag är beredd att strida till döden för att vara den som bestämmer, så utmana mig inte.." ungefär... Men jag antar att jag måste nypt på ett sätt som sa att "jag kanske dödar dig, om jag vill" eller något i den stilen. För hon gillar inte mig alls längre. Suck! Och inte vill hon låta mig stryka henne över pannan heller. Men hon gnider den gärna mot mig när det passar henne. Så lite småkrångligt är det att försöka slänga på ett täcke på en häst som närmar sig 1,70 cm i manken när hästen i fråga tror att jag tänker döda henne. Kom gärna med nya råd alla ni, som är experter... fungerar ju utmärkt!

Men jag bestämde mig också efter samtalet med läraren, att man kan inte skicka fram någon annan att göra jobbet, utan vi måste hitta en väg fram tillsammans till ett gemensamt förtroende. Lustigt att en högskoleutbildad människa tror att man kan skrämma en tonåring genom att ringa hem. Nu står hon ännu längre ner på skalan...

En anna individ i vår eminenta familj är inte heller så sugen på att låta andra bestämma... Men hon ser gärna till att andra gör som hon vill. Vi har det just nu riktigt kallt här i huset, då det blåser rejält ute tack vare våra underbara grannar som sålt av sin skog, så har vi nu nästan bara kalhyggen runt omkring. Så då passar det misse utmärkt med en egen liten matta framför braskamin. Och när brasan är på väg att slockna, även om det så är mitt inatten, så kommer hon farande och bräker på oss... naturligtvis tror vi att det är bråttom ut på toaletten så vi  störtar upp och mot dörren. Då slänger sig katten framför kaminen och jamar uppfodrande!

Det ska inte vara lätt här i livet inte...




Ha det! /Mia


Kommentarer




Kommentera inlgget hr!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihg mig?

Trackback