Underbara duktiga Elite!

Som hon kämpar. Livslusten är det inget fel på. Det ska vallas ponnyhästar, sällskapas med Tösen och springas i hagen. Hon äter och äter... Allt för att växa i sina älgliknande ben. Just nu är korset högsta punkten på ryggen, dvs högre än manken. Och jag når knappt upp för att borsta. Så efter mkt konsulterande har vi nu bestämt att Elite ska ha massage av stora korsmuskeln, på bägge sidor, varannan dag. Och varannan dag en rejäl rykt, för att mjukgöra och töja ut den ihopdragna och ngt förkortade muskeln. Och som hon njuter... Ibörjan "satte" hon sig nästan på gången, för att det kändes ordentligt. Men nu njuter hon. Och det går lättare och lättare att lyfta bakbenen. Idag var hon så duktig så att hon ( 2 år gammal!) hann före mig och lyfte upp bakbenet själv när jag kom med hovkratsen. Det är min tjej det!
För övrigt så njuter hon av uppmärksamhet och av att bli ompysslad. Så vi har lite "SPA"dagar hemma just nu. Bäst tycker hon om att bli borstad i ansiktet och att få pannluggen omskött. Då drar hon en djup suck och andas ut så långt att det pustar ut på andra sidan stallväggen. Är just nu den häst som glänser allra mest. Tog tid att bli av med den långa ch raggiga vinterpälsen, men nu är hon som ny.

Tösen har fått ett nytt nöje. Hoppning! Jepp. Hon flyger fram i hagen och hoppar över alla naturhinder hon kan komma på. Bara fantasin sätter stopp. Jag kan säga att jag höll andan häromdagen då hon bestämde sig för att i full galopp och i nerförsbacke ta det ena stenröset. En buske ganska hög och bakom ett ca 2 meter långt stenrös. Hon bara seglade över "lätt som en plätt" och sedan lite bocksprång på det hela. De andra försöker hänga på men tycker det är lite höga och långa hinder. Så nu har vi byggt lite naturliga blockerare på stigarna, några lite högre stockar och några lite lägre. Roligast är dock krysset mellan två björkstammar med ett gammalt bildäck runt. Tjohoo vad det går!
Elite tar de små och är överlycklig över sin förmåga att kunna styra de långa benen rätt. Kellie hänger på. Pigge springer runt. Trams! Är man riktig hoppponny vill man ju ha målade hinder på stöd. Basta!

Och igår kom Blixten på besök igen. Jajamensann... De trodde de var smarta. Efter att ha tröttnat på hans utflykter, och på att han lyfte upp stolparna, så virade de en ståltråd runt toppen på stolparna. Så när han satte tänderna runt dem för att lyfta upp, så fick han ström i munnen. Så var det slut med den leken. Men hämnden är ljuv, Och Blixten är klurig. Så när husse hans skulle ta in honom igår kväll från hagen till stallet, så passade han på. Följde villigt med in i stallet och just som husse tog av grimman backade han raskt ut ur boxen och satte av. Tji fick ni!
Fullgalopp till brudarna, som dessvärre hunnit in redan. Drog en snabb koll i deras hage, men hann snabba sig ut igen när han såg mig komma. Sist så stängde jag nämligen grinden när han var där inne. Det kom han ihåg. Men när han inte hittade några tjejer så dög det med mig. Stannade på gräsmattan, (efter att ha gjort kratrar i den delen VI INTE HAR NÅGRA HÄSTAR PÅ) så stoppade han huvudet i famnen på mig, som för att slippa se på sin husse som kom efter med grimman i högsta hugg. Muttrandes något om ICKHOLMEN (lokalt slakteri i Rättvik) så jag höll diskret för öronen på Blixten men bannade honom lite för att han busar så.

Stackars liten... Men kanske lagen om att hästar faktiskt inte får bo utan annat hästsällskap snart når även dem. Blixten har i varje fall verkligen annammat den idén.

Ha det! /Mia

Kommentarer




Kommentera inlgget hr!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihg mig?

Trackback