Lite omorganisation..

Kellie har varit lite hängig på sistone. Jag tror att det är för varmt inne på nätterna åt henne. Så nu stod jag i valet och kvalet att klippa henne.

Därför gjorde vi en litet test här före. Elite fick stanna inne i natt, och Kellie fick vara ute med Pigge. Det där är ju lite intressant. För då blir det ombytta roller. Nu är det ju Piige som blir den dominanta istället för den kuvade. Men vis av hur det blir... så bestämde jag mig för att göra lösdriften till en "frizon". Ingen mat ska serveras där. Då blir det som med hundar eller katter, som bevakar köket, både diskbänken och bordet. Inget annat djur får komma nära. Så jag släpade istället in våra foderbord med pallkragar i hagen, på lagom avstånd från varandra. Har delat de två vi hade i fyra. Räcker ju med en krage per pall. Så de fick varsin pall ute med hö, samt en tredje hög, som alltid ska finnas. En mer än antalet hästar. Sedan fick ponnyerna sin hink med kraftfoder stående i bordet. Och inget tjafs. För Kellie hinner äta upp före Pigge, och vågar inte göra anspråk på hennes mat. Och jag hinner hämta Kellies hink innan Pigge ska ha den, för hon äter ju först upp varje smula av sin egen.

Och det där är lite kul.. för Elite skulle ju springa emellan, och tappade på så vis ut en massa mat. Det skulle aldrig Pigge göra. Inget går till spillo. Där märks skillnaden på unghäst och erfaren häst. Likaså har ju aldrig Elite vågat ligga ner ute. Och Pigge törs inte ligga om inte Elite ligger ner, eftersom hon hela tiden måste kunna flytta sig.
Men inatt sov Pigge i huset och Kellie stod vakt i dörren. Redan nu till frukost var Kellie mer kavat och talade om för Pigge att du behöver inte bråka! Har du ätit upp din mat kan du gå till den tredje högen. Trots attacker flyttade sig Kellie inte från sitt bord. Bra!

Kellie rullar sig också direkt efter maten, och gärna inne i huset. Ett bra tecken på att hon trivs, trots att Pigge ignorerar henne. Blir spännande att se hur det går då jag släpper ut Elite om en stund till dem. Hon får gå där på dagarna så länge. Kanske kan de turas om. Klart är dock att inte Elite ska stå bredvid lilla Maya i allafall.
 Maya och Tösen har det så skönt, och det syns att Tösen uppskattar Mayas blåblodiga sätt att föra sig. Hon rör sig med grace,tuggar lugnt, slår aldrig i väggen och tuggar ur munnen först, sedan dricker, sedan tuggar. Det är så kul att studera!
 Tösen själv slafsar och spiller men hon hatar verkligen när andra gör det. Elite som kommer från ett stort stall hets äter, slår i väggarna och krafsar och far runt. Påverkad av "flocken" som kan vilja ha hennes mat. Maya har aldrig upplevt det, men tittar förvånat på Elite. Så tittar hon på Tösen och ser ut att skaka på huvudet. Där ser man verkligen skillnaden på en unghäst och en äldre. Så det är ju helt klart vad vi inte vill att Maya ska ta efter. Hoppas bara att Elite kan lugna sig lite genom att ha en egen hörna i stallet, så hon minskar hetsen.

Apropå hästars beteende och människors. Imorse när jag hade hämtat Kellies hink var allt lugnt. Sedan när jag hämtade Pigges kom Kellie i full fart med öronen bakåt och gjorde ett rejält försök att preja upp mig i väggen för att komma åt Pigges hink innan jag hann ta ut den. Var har jag varit med om det förut? Men som sagt då man inte ens tappar balansen och istället kan ta den lilla varelsen i luggen utan att flytta sig, och fråga om hon är alldeles galen så blir det hela på ett annat sätt. Hennes uppförande är inte bättre än Elites, men eftersom hon inte kan skada mig, så är jag inte heller rädd. Då accepterar hon genast min ställning, min ville ändå göra ett försök.

Likadant med Piggelin. Men där räckte det med en blick, så var det hela avstyrt. Så problemet ligger egentligen inte hos hästen, utan hos människan. Men lite självbevarelsedrift har man ju, som sagt.

Somliga har det tydligen lite för bra, 28 grader och sol, och 5 timmar på stranden. Måste ha varit en väldigt tuff tennismatch, för jag kan inte minnas att min man klarat mer än en timme på stranden. Undrar vem som vann?


Men, jag klagar inte! För nu är det dags för dagens mysstund i stallet... Och igår fick jag äntligen kläm på den krånglande kranen och kunde fylla på hästarnas vattenkar, så idag slipper jag bära hinkar!

Ha det! / Mia
 Ps. kan någon komma och hämta katten? Hon klagar på allt jag gör!! Katter ska jama, inte BRÖLA!

 





Kommentarer




Kommentera inlgget hr!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihg mig?

Trackback